Психологическа травма след раждането

Не всички раждания вървят по план и някои майки, чието раждане е било особено трудно, се борят, за да превъзмогнат преживяното. Последващото чувство на шок и разочарование, дори и мъка, понякога се описва като „травма след раждане“. Най-различни обстоятелства могат да предизвикат травмата след раждането:

  • Нежелана намеса по време на раждането
  • Цезарово сечение по спешност
  • Епизиотомия или разкъсвания
  • Да разберете, че живота на бебето е в опасност по време на раждането
  • Вашия живот да е в опасност по време на раждането
  • Чувство на загуба на контрол по време на раждането
  • Изпитване на екстремно силна болка по време на раждане
  • Продължително раждане или кратко, но драматично такова
  • Неудовлетворяваща следродилна грижа

Какви са признаците на травмата след раждане?

  • Силен страх, безпомощност или ужас след раждането
  • Повтарящи се мисли, ретроспекции и кошмари за преживяването
  • Чувство на паника, когато си спомняте за раждането
  • Или умишлено избягвате да говорите за раждането, или ставате обсебени да говорите за това
  • Проблеми със съня и концентрирането
  • Чувство на гняв, раздразнителност и изключителна предпазливост
  • Обвинявате вашия партньор или дори бебето като причинители на травмата

Какво можете да направите?

Първо и преди всичко е важно да признаете и осъзнаете, че имате такава травма. За някои майки може да се окаже полезно да посетят отделението, в което са родили и да разговарят със акушерката и акушер-гинеколога, които са присъствали на раждането.Това може да помогне за преодоляване на чувството на безпомощност и объркване, особено ако се дадат ясни и разбираеми причини за всяка интервенция. За други пък е от помощ да говорят за чувствата си с разбиращ и обективен човек, например близък приятел или член от семейството. При изключителни обстоятелства и задълбочаване на травмата, личния ви лекар може да ви насочи към психотерапевт.

Погрижете се за себе си

Не си поставяйте твърде много изисквания по време на възстановяването от травмата. Отделете време за сближаване с вашето бебе – прегръщайте го често, говорете му, пейте му. Съсредоточете се върху положителните промени след раждане – вашето красиво новородено, навлизането ви в майчинството, новата цел в живота ви.

Карайте го по-леко – взимайте релаксиращи топли вани, помолете вашия партньор за масаж, използвайте ароматерапия, потърсете алтернативни начини за лечение като акупунктура, йога, хомеопатия.

Дайте си време за възстановяване – не очаквайте да се почувствате по-добре след една нощ. Преди всичко, не отказвайте предложенията за помощ, и не се колебайте да потърсите професионална такава, ако имате нужда. Не след дълго ще откриете, че сте в състояние да преодолеете травмата след раждането и може би дори да планирате още едно бебе.

текст: Всичко за детето
превод: Събина Брайчева(Rois)
източник: http://www.netmums.com
снимки: интернет

About Rois

Ithil' quessir or Moon elf, mum of the Moon prince and artist.

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: