Детето и кашата

20120121-055951.jpg

Детето и кашата

Кашата е един от основните източници на въглехидрати, хранителни влакна, желязо, селен, витамини В1, В2, РР и други растителни белтъчини и мазнини за децата през първата година от живота им. Хранителната й стойност зависи от химическия състав на зърното, от което е направена, и технологията на неговата обработка. Кашите могат да бъдат млечни и безмлечни. В състава на някои видове каши се въвеждат добавки във вид на плодови и зеленчукови допълнения, които повишават хранителната стойност и подобряват вкусовите качества на продукта. В зависимост от това дали са изготвени от един или няколко вида зърнен продукт, са еднокомпонентни и поликомпонентни.

Видове според използвания зърнен продукт

В менюто на дете, ненавършило една година, се използват всички видове каша, но въвеждането им започва от безглутеновите (елдова, оризова или царевична).

Елдова каша – голямото количество белтъчини, минерални вещества (калий, фосфор, магнезий, желязо, цинк, мед), витамини от групата В, РР и хранителни влакна, а също и отсъствието на глутен позволяват да се смята, че елдата е един от най-ценните зърнени продукти през първата година на детето.

Оризова каша – това е най-богатата на скорбяла каша, но тя има малко белтъчини и е относително бедна на минерални вещества и витамини, чието съдържание зависи от степента на обработка на зърното.

Царевична каша – съдържа почти същото количество скорбяла, както и оризовата, но има повече белтъчини и няколко пъти повече съдържание на калций, желязо и целулоза.

Овесената каша – има висока хранителна стойност. Тя е богата на растителни белтъчини, минерални вещества (калий, фосфор, магнезий, калций, желязо, мед, цинк) и витамини от група В, съдържа максимално количество мазнини (средно около 6 пъти повече, отколкото в другите каши) и целулоза.

В пшеничената каша има малко целулоза, богата е на растителни белтъчини и скорбяла. В същото време съдържанието на витамини и минерали в нея е по-ниско, отколкото при другите видове каши.

Ечемичената каша съдържа същото количество белтъчини и скорбяла, но има значително по-голямо съдържание на целулоза, относително богата е на калий, фосфор, витамини РР.

Кога се захранва с каша

Ако педиатърът ви се придържа към традиционната схема на захранване, ще ви посъветва да я включите след плодовото и зеленчуковото пюре. При всички случаи не бива каша да се дава преди 5-6-и месец и не по-късно от 7-7,5-и месец. Тя може да задоволи нарастващите потребности на организма, които след 5-6-и месец не могат да се осигурят само от кърмата или адаптираното мляко.

С какво да започнете?

Най-добре с еднокомпонентни (от един вид зърно) безмлечни каши промишлено производство. Те не само имат гарантиран качествен и балансиран състав, но и се произвеждат под строг хигиенен контрол. Обработват се с използването на съвременни технологии, което подобрява усвояването им. Освен това са допълнително обогатени с важни за организма минерали и витамини. Друго достойнство на купените каши е инстантното им приготвяне (без варене).

Често се препоръчва захранването да започне с оризова каша, защото в ориза има много скорбяла, а детето в тази възраст има редки изпражнения. Тя е подходяща и в случаи на склонност към алергии, защото оризът съдържа най-малко количество белтъчини, към които се изработват антитела. Ако детето е напълно здраво, можете да започнете захранването с елдова или царевична, дори с овесена каша. Всичко зависи от възрастта и здравословното му състояние. Утвърдените производители предлагат не само каши за всеки вкус, но и такива, които могат да решат определени здравословни проблеми.

Източник: www.moetobebe.net

About LadyDiDi

Mommy to a little princess since 30th April 2011 * Restless soul with colourful thoughts * Bulgarian living in the UK *

Вашият коментар

Попълнете полетата по-долу или кликнете върху икона, за да влезете:

WordPress.com лого

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Промяна )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Промяна )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Промяна )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Промяна )

Connecting to %s

%d bloggers like this: